Monday, April 23, 2012

Duyung Menyanyi

Anak urang sabu andaleh, yo mamak oi,
Singgah ka rumah, si sutan Mudo,Si Sutan Mudo,
Singgah ka rumah, si sutan Mudo,Si Sutan Mudo

Sayup-sayup kedengaran bait-bait lagu Mudiak Arau di cuping telinga ku. Badan masih sakit tak tahu hujung pangkal. sedar-sedar, aku berada di tepi pantai yang keadaan sangat sunyi. Aku bangun dengan sisa tenaga yang masih ada. Berjalan ke arah suara tersebut. 

"Krakk!" aku terpijak satu ranting kayu yang terdampar di atas pasir pantai. Lagu tersebut berhenti. Lima orang gadis duyung yang sedang bercengkerama sesama mereka terpana melihat aku. Gadis duyung yang paling kecil terperanjat lalu terus terjun ke dalam air.

"Siapa kau?" Duyung itu bersuara tegas.

Langkah aku terhenti. "Aku minta maaf. Aku tersesat di sini. Apa nama tempat ini? Bagaimana aku boeh berada di sini?" Soalan duyung tadi aku jawap juga dengan soalan.

"Ini Pulau Kenchana. Kau manusia, kau di larang berada di sini!" Ketua duyung menempik seraya mengembangkan sirip di belakang kepala. 

Aku berundur beberapa tapak kebelakang. Nyata duyung ini belum bertemu buku dengan ruas. Aku mengaktifkan kuasa dalaman seraya melompat tinggi ke udara. Tiga ekor duyung yang tadi tampak garang sudah melompat kedalam air meninggalkan ketua mereka. AKu kira, apa sangat tenaga duyung wanita ini. Aku cuma perlu 50% tenaga dalaman di aktifkan.

Ketua duyung memancarkan cahaya biru fluorencent bak Boboiboy Taufan. Dia bagai ingin menghalang tumbukan padu maut yang bakal kuhadiahkan padanya. tapi sangkaan aku meleset. Di balik perisai Angin itu, Ketua Duyung telah bersedia dengan Tumbukan Tanpa Bayang nya. Muka aku lebam dan tersembam atas pasir di pantai.

"Apa sudah jadi? Kau Duyung wanita, Mana mungkin kau boleh menandingi tenaga ku?" Aku membentak.

"Hah, itu duyung, aku dugong!" kata ketua duyung tadi seraya menyelak skirtnya ke atas!


"Arghhh!!"

Aku terjaga. Badan di basahi peluh. Ini punca mimpi aku yang pelik. :)


pra-Ulasan: Buku yang menarik dan susah untuk berhenti membacanya. Anda minat karya Mitos Lagenda? Anda ternanti-nanti Trilogi Kembara Lang Surya? Anda Ingin tau sambungan Novel Pendeta Gua Khayalan?


Tempah sekarang di : www.gapuraloka.com

Anda tidak akan menyesal membelinya sebab memang berbaloi dan puas hati! 

PS: Ini buku ketiga buah tangan Masdalifadzlie M Saaid. Untuk Lain-lain hasil karya beliau boleh layari:
http://inderawangsa.blogspot.com/



No comments: