Friday, April 9, 2010

Sepuluh Juta Pulus

Salam semua.
Seperti di janjikan, ulasan novel terbaru yang aku baca, "Sepuluh Juta Pulus". Di tulis oleh mantan rakan sepejabat yang juga seorang programmer macam aku.

Novel kedua hasil tangan beliau tidak mengecewakan. Tajuk Sepuluh Juta pulus (SJP) agak menarik. Wang, bagai nadi kehidupan setiap insan. Bagi sesetengah orang, wang adalah segalanya. Semua memerlukan wang. Dengan tajuk sebegitu, Fazlie dapat mengolah sebuah cerita yang sangat menarik.

Pontianak, pari-pari, robot dan konspirasi memenuhi novel ini.Gaya penulisan kali ini, lebih menggambarkan diri penulis sendiri. Banyak elemen kejutan yang tak di sangka, muncul tiba-tiba. Tahniah pada penulis yang bisa menggeletek aku dengan permainan bahasanya.

Dalam novel kali ini juga, tidak susah untuk aku menyelam masuk kedalamnya. Watak-watak yang ada, terasa sangat-sangat hampir. Kirol yang menggelabah (di ilhamkan dari khirul rakan sepejabat ku), bos syarikat akhbar Berita Cepat encik Syahir (mungkin diilhamkan dari bos tempat aku mencari rezeki?hahaha!), Fahmi yang kacak tetapi gatal dan tidak romantik(katanya di ilhamkan dari aku?? Aku tidak romantikkah?). Putaran hidup harian aku di pejabat, memudahkan aku menghayati novel ini.

Perkara lain yang menambah perasa kepada SJP adalah pertembungan dua zaman. Jarang aku dapat membayangkan nya walau dalam filem. Vampira dan robot, dua watak yang tidak mungkin ada bersama. Penulis berjaya menterjemahkanya tanpa aku mempersoalkanya! Tahniah!

Heroin cerita ini pula berdarah pari-pari. Anda pernah menjumpainya dalam mana-mana terbitan melayu? Serius aku tak pernah! Babak percintaan antara vampira dan pari-pari tidak mengganggu perjalanan cerita ini. Aku pun, bukan suka sangat baca buku novel romantik. Hahaha!

Secara keseluruhan, untuk SJP, aku bagi 4.5 bintang. Buku berkualiti, isi yang menarik!
Tahniah penulis, ko memang hebat!.

PS: Fazlie, bile nk sambung duyung pulau kenchana nih? aku tak sabar nih. Huhuhu.
PS2: Babak Oki-doki robot yang suka menggodam tu memang comel! terutama bila dia dimarah dan faham dia kena marah.. Kawaiiii!!!
Posted by ShoZu

4 comments:

StingRay said...

"Aku tidak romantikkah?"

"Aku pun, bukan suka sangat baca buku novel romantik"



hahahaaa....

Unknown said...

Siot.. gelak kat aku.. Ilek ah sting, Muka aku ganas, dalam hati ada taman.. Muahahahaha!

Masdalifadzlie M Saaid said...

hahaha.. ko memang tak romantik langsung.. ada ke bwk awek deting kat tesko? niway.. tima kasih sbb memberi ulasan hebat!

Unknown said...

Bukan bawak awek dating tesko aaa.. awek aku keje kat tesko la.. Huhuhuhu.. oit.. da berapa hb nih, bila mau mari? Orang kanan en. gah-gah bin Hu Hu Hu dah boring tuh..