Saturday, January 17, 2009

Perang, perang, perang

Hampir sebulan perang antara Israel dgn Palestin. bagi korang yg tengah berada kat Malaysia mungkin x terasa apa2 bila berita pasal perang tu di siarkan kat media perdana. tapi kat syria ni lain. Kitorang dok akt sini pon terasa bahang perang. Dah lah keadaan kat sini yang memang macam baru lepas perang. semalam aku dgn Philips (anak jiran aku kat sini) pegi kedai utk beli makanan (beras, gas, dll sume dah abis). kalau sekali pandang, jalan kat syria ni macam baru lepas perang. Lobang sana sini. Boleh plak mase tengah jalan tu tetibe berlaku satu letupan. Terkujat keldai aku. sib baik x keluar buah silat pape, baru bukak bunge je. Rupenye ade mangkuk mane tah pergi buang tin penyembur aerosol dalam api yg diorang buat bakar sampah tu. Hehehe.

Balik lagi cerita pasal perang tuh, semalam diorang baru buat summit tergempar kat Dhoha, Emir of Qatar yang panggil diorang meeting. Dgn meeting tersebut, makin terasa lah bahang perang kat Syria nih. Macam Assad cakap, An eye for an eye, we cant forgive and we cant forget. Lebih kurang camtu lah yang die cakap. Uish, itu ayat macam nak ajak perang je tuh. Kalau lah korang bleh rase betape risaunye aku time tu. Rase cam nk beli tiket balik Msia waktu tu jugak. Lo'ai pon cakap x lame lagi perang akan meletus lah nampaknye. Ape yang amerika cakap kat tv, ape yg livni cakap kat tv pasal MOU yg diorang baru tandatangan. konon nya Israel x leh hidup dgn terrorist palestin. aku rase sejak dulu Israel yang dok menyerang Palestin. pening aku. xkan satu dunia ni buta x nampak ape yang Israel

No comments: