Friday, April 6, 2012

Berbakti Pada Tanah #1

  Aku dah mula menetap di Taman Pinggiran Cyber sejak awal tahun ni. hajat aku cari rumah atas tanah supaya senang aku boleh bercucuk tanam. Lagipun kan Kerajaan menyeru kita untuk ubah cara hidup. Kata orang, berbakti pada tanah besar manfaatnya. Manalah tahu, kalau sesak-sesak nanti at least ada jugak benda boleh di makan ye tak?. Ok, jom tengok, apa yang ada kat laman rumah aku.
Serai: Tarikh Tanam 14/2/2012

Tanaman paling awal di semadikan kat rumah aku dah tentunya lalang. Tapi, lalang-lalang tu semua telah di cantas dengan cangkul besi. Ganti pulak dengan adik-beradik lalang, iaitu Serai.






Bendi
Yang kedua, kita ada Bendi, atau dalam filem “Ali Baba dan 40 Penyamun” di panggil Brandi. Yang ini gambar lepas aku alihkan masuk dalam pasu. Sebelum ni tanam atas tanah, tapi musim hujan jadi baja semua air dah sapu. Ikut nasihat Bapa Mertuaku, sila alihkan masuk dalam pasu.



Bawang
Tanaman ketiga yang tak kurang penting, aku ada bawang. Bawang kaya dengan protein yang penting untuk orang yang sedang membesar macam aku. Lagipun, apa je makanan melayu yang takda bawang ye tak?





Kangkung & Kunyit
Ini bukan rumput.. Ini lah pokok kangkung. Hampir aku silap taip tadi. Yang daun lebar tu pokok kunyit ye. Jangan buat-buat tak kenal. Kunyit jenis ni kalau dah besar nanti dia ada bunga. Aku tak pernah tengok pokok kunyit ada bunga. Anda pernah tengok?




Gambar-gambar yang sebelum ni semua yang berada di luar rumah. Dalam rumah pun ada tanaman jugak. Tapi lebih kepada tapak semaian benih. Contoh yang berada dalam tapak semaian sekarang ni dan yang paling penting adalah CILI API. Kalau anda menyokong pasukan Bolasepak Negeri Sembilan, tak pernah miss pergi Stadium Paroi jika ada perlawanan, anda ultras nogori. Tapi kalau anda tak makan cili api, anda tak cukup power lagi. Mengambil semangat itu, maka cili api lah tumbuhan yang paling di jaga dalam rumah aku sekarang ni. 

No comments: