Friday, February 18, 2011

Set dan Subset

Sejak mula di tugaskan untuk mengaturcara aplikasi pendaftaran pengguna, aku banyak menggunakan istilah set dan subset. Apa yang aku tahu, user adalah subset kepada group. Dalam OID, setiap user dibezakan dengan UID masing-masing. Manakala akses ke muka surat tertentu boleh di bezakan samada menggunakan User group atau UID. Di mana, UID adalah subset kepada group.

Untuk Oracle LDAP, ada API yang telah di bangunkan untuk tujuan ini. API ini di bangunkan oleh Oracle untuk kemudahan kita memanipulasi LDAP dengan Java. API ini agak mudah di gunakan kerana hampir semua fungsi yang boleh di dapati dengan menggunakan OIDDAS boleh di 'invoke' dengan library yang di sediakan. Contohnya, untuk create user anda boleh invoke:
new User(dirContext, String cn, boolean auth);

Untuk delete user pula, anda boleh assign command:

Subscriber.deleteUser(dirCtx, String userCN);

Command group pula ada berbagai lagi. Paling biasa akan di gunakan adalah mendapatkan list of group that the user belongs to provided user cn, find out whether the given ID isMember (boolean to that group) or as tricky as revooke user access from specific group.

To know more about user creation, user management using Java-LDAP API, you can find the links at oracle site.

Ps: ini cubaan pertama untuk menulis entry teknikal dalam bahasa Melayu. Turn out, it's harder then it looks. :D sorry, I'll repost in english tomorrow. Sorry again.
Handset Saya Buruk Je.

2 comments:

StingRay said...

Abih tu..command ORACLE untuk pesan bege mekdi di bulan puasa tanpa disedari JAIS macam mana?

Unknown said...

Senang je, x payah pakai command ORA**E, ko jangan pergi kat Selangor, ko pergi kat mekdi Seremban, Gerenti Jais x dpt kesan ko, tapi MINS yang tangkap. :D