Monday, January 31, 2011

Bapak Yang Kurang Ajar!

Salam.
Maafkan aku jika entry kali ini agak kasar dari biasa. Tapi kali ini
memang aku marah gila-gila.

Ceritanya macam ni. Semalam waktu baru pulang dari Manjung, aku pergi
hantar sayang aku balik rumah dia. Macam kediaman apartment biasa, ada
satu tempat untuk menurunkan penumpang. Nak dijadikan cerita, masa aku
tengah turunkan sayang aku, adalah satu kereta hijau yang di pandu
dengan agak laju. Dalam hati aku berfikir, apa punya umat bawak kereta
macamplesit membesit kat tempat parking. Dia parking betul-betul
sebelah aku.

Turun seorang penumpang. Wanita. Menangis teresak-esak. Nampak Jelas
di matanya manik-manik air mata berguguran. Aku ingat ada masalah
keluarga kot. Sebab taknak di katakan menjaga tepi kain orang, aku
buat tak tahu aja. Aku dulu masa kapel dulu-dulu pon selalu gak hantar
awek aku nangis-nagis. Esok lusa baik semula. Sedangkan lidah lagi
tergigit kata orang lama.

Pintu belakang pulak di buka. Ada seorang kana-kanak riang turun.
Kenapa riang? sebab muka dia senyum. Aku pandang dari cermin pandang
belakang aje lah.

"Bye-bye ab..."

Budak tu tak sempat nak habiskan kata-katanya, mak nye pon tak sempat
nak tutup pintu, laju je bapak budak tu jalan meninggalkan dua orang
insan tak berdosa kat tepi jalan. Mana rasa sayang pada zuriatnya?
babi punya perangai! bapak budak tu babi pon tahu sayang anak lah!
ikut hati aku nak je aku kejar bapak budak tu, pastu lutu kepala dia
barang sedas dua. Masakan aku tak marah, aku sebak tengok anak dia
muka happy, terus jadi terkejut nak menangis. macam seolah-olah sedang
bertanya, apa salah aku?

Bapak macam tu memang celaka! Kepada bapak-bapak, walaupon aku belum
kahwin lagi pun. Aku nak pesan, Kalau gaduh sekalipun dengan pasangan
anda,tolonglah jangan libatkan kanak-kanak. Sedih tau tengok
kanak-kanak sedih!

Sent from my nokia N97

No comments: